ACATISTUL SFÂNTULUI CUVIOS NAUM, DIN OHRIDA (MACEDONIA), CEL ÎNTOCMAI-CU-APOSTOLII, MARE DUHOVNIC ŞI FĂCĂTOR-DE-MINUNI, VINDECĂTOR DE BOLI GRELE, MAI ALES DE NEBUNIE ŞI BOLI PSIHICE

Sfântul Cuvios Naum, din Ohrida (Macedonia), cel Întocmai-cu-Apostolii, Mare Duhovnic şi Făcător-de-Minuni, vindecător de boli grele, mai ales de nebunie şi boli psihice

(20 Iunie şi 23 Decembrie)

Rugăciunile începătoare

De este preot, începe aşa:

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Iar de nu este preot, se zice:

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin!

Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!

Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)

Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!

Doamne miluieşte! (de 3 ori)

Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, Sfinţească-se Numele Tău! Vie Împărăţia Ta! Facă-se Voia Ta! Precum în Cer aşa şi pe Pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin!

Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca un Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!

Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!

Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul Mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Uşa milostivirii deschide-o nouă, Binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru Tine, ci să ne izbăvim prin Tine de nevoi, că Tu eşti mântuirea neamului creştinesc!

Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute. Şi într-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat, din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit şi S-a îngropat. Şi a înviat a treia zi, după Scripturi. Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui. Şi iarăşi va să vină cu slavă să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin Prooroci. Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică. Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. Amin!

Doamne miluieşte! (de 12 ori)

Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)

Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru Credincioşia Ta, auzi-mă, întru Dreptatea Ta! Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta! Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate Lucrurile Tale, la faptele Mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab’ auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu! Nu-Ţi întoarce Faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt! Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea! Arată-mi Calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu! 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne! Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu! Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă! Întru Dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu! Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău! 

Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Aliluia! Aliluia! Aliluia! Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia! Aliluia! Aliluia! Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia! Aliluia! Aliluia! Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului! (de 3 ori)

Apoi, se zice Troparul Sfântului Cuvios Naum:

Ucenic vrednic al Sfinţilor Chiril şi Metodie, te-ai arătat fericite şi tămăduiri, din destul, ai revărsat, cu dragoste, sufletelor smerite. Ca cel ce te-ai arătat Luminător mare celor din întunericul neştiinţei, cu raza rugăciunii tale ne înconjoară şi pe noi în ceasul umilinţei!

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh!

Apoi, se zice Condacul Sfântului Cuvios Naum:

Râuri de minuni s-au revărsat din norii rugăciunilor tale şi, ca un soare, ai luminat pe cei aflaţi în întunecare. Vistieriile darurilor deschide cu cheia rugăciunii tale şi ne dă tuturor ajutor ca să străbatem a inimii cale!

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!

Nu vom tăcea, Născătoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale, noi, nevrednicii. Că de nu ai fi stat tu înainte rugându-te, cine ne-ar fi izbăvit dintru atâtea nevoi ? Sau cine ne-ar fi păzit până acum slobozi ?

Nu ne vom depărta de la tine, Stăpână, că tu izbăveşti pe robii tăi pururea din toate nevoile.

Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după Mare Mila Ta şi după mulţimea Îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea! Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie Unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât Drept eşti Tu întru Cuvintele Tale şi Biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată Adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale Înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce Faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le! Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele! Nu mă lepăda pe mine de la Faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine! Dă-mi mie bucuria Mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte! Învăţa-voi pe cei fără de lege Căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele! Bucura-se-va limba mea de Dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună Voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului! Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe Altarul Tău viţei.

Sfântul Cuvios Naum, din Ohrida (Macedonia), cel Întocmai-cu-Apostolii, Mare Duhovnic şi Făcător-de-Minuni, vindecător de boli grele, mai ales de nebunie şi boli psihice

Condacul 1

Ales de Dumnezeu pentru a sluji în câmpul mântuirii oamenilor, ai primit calea ce ți s-a rânduit și te-ai arătat mare iubitor de Hristos, prin rugăciune și osteneală primind darul Facerii-de-Minuni, Sfinte Naum. Vino și caută, cu milă și spre noi, cei care te chemăm: Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Icosul 1

Te-ai asemănat unui Înger, Sfinte binecuvântat, luminând și apărând, prin faptele tale, mințile celor ce rătăceau în întunericul necunoașterii și al nepăsării, aprinzând flacăra Credinței în inimile celor care te-au strigat cu dragoste:

Bucură-te, alergând spre Împrăția lui Dumnezeu!

Bucură-te, că te-ai ridicat la Cer, prin fapte duhovnicești!

Bucură-te, că nu ai dat odihnă trupului!

Bucură-te, că te-ai muncit, zi și noapte, pentru slava lui Hristos!

Bucură-te, că ai primit mucenicia fără sânge!

Bucură-te, că Dumnezeu te-a răsplătit cu darul Facerii-de-Minuni!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 2

Te-ai născut în Imperiul Bizantin, în vremea când Biserica se apăra, de cei care căutau să distrugă Sfintele Icoane și ai crescut, sub Aripile Duhului Sfânt, până ai ajuns la vârsta înțelegerii, când Dumnezeu te-a chemat a-I sluji: Aliluia!

Icosul 2

La doar 13 ani ai devenit ucenicul Sfinților Chiril și Metodie, Apostolii slavilor și te-ai numărat printre cei 5 urmași ai acestora, alături de Sfinții Gozar, Clement, Angel și Sava, iar noi te lăudăm:

Bucură-te, că, timp de 22 de ani, I-ai slujit lui Dumnezeu sub cei 2 dascăli!

Bucură-te, că ucenicia ta a fost roditoare!

Bucură-te, că te-ai lipit de Sfinții Chiril și Metodie, ca de niște părinți!

Bucură-te, că ai crescut, drept și frumos, plăcând lui Dumnezeu!

Bucură-te, că te-ai înțelepțit duhovnicește!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 3

Te-ai arătat lucrător plin de râvnă cu părinții tăi duhovnicești Chiril și Metodie, ajutând-i la traducerea Sfintei Scripturi, din latină în slavona veche bisericească și ai plecat, împreună cu ei, în Nordul Bulgariei, ca să propovăduiți Numele lui Dumnezeu poporului, care trăia în întuneric: Aliluia!

Icosul 3

Avansând foarte mult îndrumătorii tăi în traducerea Sfintei Scripturi, v-ați dus toți la Roma împreună și, cu ceilalți 4 ucenici, pentru a primi sprijinul și aprobabrea Patriarhului Adrian al II-lea, care v-a primit, cu cinste, ca pe adevărați trimiși de Dumnezeu.

Bucură-te, că Patriarhul a chemat învățații Bisericii!

Bucură-te, că aceștia au comparat traducerile voastre cu scrierile grecești!

Bucură-te, că lucrarea voastră a fost găsită exactă și bună!

Bucură-te, că v-a dat binecuvântare să o folosiți la evanghelizarea poporului slav!

Bucură-te, că mult te-ai bucurat!

Bucură-te, că Dumnezeu lucrează prin oameni!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 4

Ai petrecut câțiva ani în Roma și te-ai făcut cunoscut pentru puterea rugăciunii tale, Sfinte Naum, fiind vădit de Dumnezeu, de pe atunci, ca Mare Făcător-de-Minuni: Aliluia!

Icosul 4

Patriarhul Romei v-a dat binecuvântare și pentru a ține Sfânta Litrughie în limba slavonă, aceasta fiind tradusă tot de nevoitorii Chiril și Metodie, iar pe tine, Sfinte Naum, te-a hirotonit Preot, deodată cu ceilalți ucenici, iar noi te cinstim:

Bucură-te, ajutător în lucrarea misionară!

Bucură-te, că ai plecat, înapoi, în Nordul Bulgariei!

Bucură-te, că ai îndurat multe piedici și suferințe!

Bucură-te, că ai adus cinste robei preoțești!

Bucură-te, că Dumnezeu ți-a dat biruință!

Bucură-te, că i-ai creștinat pe mulți!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 5

Din uneltirile vrăjmașului diavol ai suferit mult, Sfinte Naum, fiincă clericii germani, slujitori în limba latină, nu au primit, cu gând bun, porunca Patriarhului Adrian, de a se sluji în limba slavonă și, mânați de invidie, te-au alungat și te-au închis o vreme în temniță, dar tu, pentru toate, ai dat slavă lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 5

Venind ziua eliberării tale, ai plecat în Pilska împreună cu Sfântul Clement de Orhira și cu Sfântul Angel, unde ai fost unul dintre întemeitorii Școlii de Literatură din Pilska.

Bucură-te, că ai luminat slavii cu învățăturile creștine!

Bucură-te, că i-ai învățat să scrie și să citească!

Bucură-te, că ai făcut cunoscută cultura și cuvântul teologic!

Bucură-te, că ai sprjinit accesul la învățătură al copiilor!

Bucură-te, că ai răspândit Evanghelia la cei neștiutori!

Bucură-te, că ai fost dascăl priceput de inimi!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 6

Aveai aleasă educație, Sfinte Naum, fiind ca un măslin roditor ce împrăștiai roadele cunoașterii la tot poporul flămând de învățătură, vorbind multe graiuri și cântând în toate bucuria de a lucra pentru Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 6

Ai întemeiat, pe țărmul Lacului Ohrida, o Mănăstire, care există și acum și care îți poartă numele, Sfinte Cuvioase, adunând în jurul tău, monahi, din toată Peninsula Balcanilor, pe care i-ai condus, cu înțelepciune, spre Împărăția lui Dumnezeu.

Bucură-te, îmbodobind istoria creștinătății slave!

Bucură-te, limanul celor despărțiți de lume!

Bucură-te, adăpostul celor singuratici!

Bucură-te, bucuria celor alungați!

Bucură-te, acoperământ sufletesc al călugărilor!

Bucură-te, cinstitor de dogme și iubitor de Dumnezeu!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 7

Te-ai adâncit în smerenia, cea aducătoare de Har, Sfinte Naum și i-ai învățat și pe ucenicii tăi că numai capul plecat primește binecuvântarea zborului spre Cer, acolo unde Îngerii se desfătează de fericirea veșnică: Aliluia!

Icosul 7

Erai iscusit Duhovnic, încercat în ispite și Dumnezeu te-a înzestrat cu discernământul de a-I paște oile bine, ducând turma lui Hristos la oaza binefăcătoare a mântuirii.

Bucură-te, cel ce ne înveți în războiul nevăzut!

Bucură-te, că ne deschizi drumul la spovedanie!

Bucură-te, că ne pui sfătuitori pricepuți!

Bucură-te, că ne duci la duhovnicul nostru rânduit de Dumnezeu!

Bucură-te, că nu lași diavolul să ne înșele simțurile!

Bucură-te, că ne ferești de ispite!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 8

Te-ai făcut liman celor bolnavi și prigoniți, Sfinte Naum, urmând, întru toate, Domnului Iisus Hristos, iubind săracii și tămăduind, prin rugăciune, toate bolile, grele și fără de scăpare, în ochii doctorilor lumești: Aliluia!

Icosul 8

Îi primeai în Mănăstirea ta pe toți credinicoșii, care alergau la tine, ca la ultima lor scăpare, învățându-i că vindecarea vine de la Dumnezeu nu de la tine, arătându-le puterea rugăciunii, a Sfintelor Taine ale Bisericii și punându-i pe făgașul Credinței statornice.

Bucură-te, cel ce iubeai a face bine!

Bucură-te, milostiv tămăduitor!

Bucură-te, că mâinile tale erau pline de Har!

Bucură-te, că alungai boala, cu semnul Sfintei Cruci!

Bucură-te, că citeai dezlegări cu putere multă!

Bucură-te, că vrăjmașul diavol se temea de tine!

Bucură-te, că aveai de la Dumnezeu împuternicirea de a alunga demonii!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 9

Credincioșii te știau îndeosebi iubitor pentru cei cu boli psihice și veneau la tine cu mare nădejde, Sfinte Naum, crezând în rugăciunile, pe care le ridicai, cu smerenie, la Dumnezeu, pentru cei bolnavi: Aliluia!

Icosul 9

Vindecai toate afecțiunile minții, dar mai ales nebunia, știind că în spatele fiecărei boli se află fie păcate, fie ispitirea diavolului și, ca un iscusit Doctor Fără-de-arginți, dăruiai fiecăruia tămăduire după nevoie, iar noi te cinstim:

Bucură-te, că ai făcut spital de boli psihice în Mănăstire!

Bucură-te, că pe cei nebuni îi făceai sănătoși!

Bucură-te, că vindecai teama psihotică și alte necazuri ale minții!

Bucură-te, că alungai depresia și tulburarea conștiinței!

Bucură-te, că erai un mare exorcist!

Bucură-te, că diavolul fugea, pe loc, de rugăciunile tale!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 10

Ai fost un ascet neclintit, un mijlocitor la Dumnezeu, împodobit cu darul Facerii-de-Minuni, un dascăl al monahilor, plin de înțelepciune duhovnicească și un părinte Dumnezeiesc al celor care te căutau pentru a se mântui: Aliluia!

Icosul 10

Multe și slăvite Minuni ai făcut, Sfinte Naum, căci Harul lui Dumnezeu era șezat în tine, ca o haină strălucitoare, iar noi rugătorii tăi te lăudăm:

Bucură-te, că ai îmblânzit ursul cel fioros!

Bucură-te, că hoțul de cai a încremenit, până dimineața, la poarta Mănăstirii!

Bucură-te, că au rămas urmele trupului tău pe piatra unde te rugai!

Bucură-te, că ai adus multora salvare din boli incurabile!

Bucură-te, erai un erudit desăvârșit, vorbind pe măsura minții fiecăruia!

Bucură-te, că aveai ucenici din toată Bulgaria de azi!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 11

Ai părăsit lumea și te-ai lipit cu inima de Hristos, trupul l-ai răstignit trăind în Duh, Sfinte Naum, cel binecuvântat, ai propovăduit Evanghelia, urmând Calea Apostolilor și ai condus la Credință mulțime de bulgari, iar acum te chemăm: roagă-te pentru noi lui Dumnezeu să ne izbăvească de ispite! Aliluia!

Icosul 11

Ne amintim, cu cinste, de faptele tale, căci tu ai strălucit, ca un soare mare, deasupra tuturor, Sfinte Naum, iar acum luminezi fețele celor ce te slăvesc alungând demonii și orice boală, iar, pentru aceasta, noi, cu Credință, slăvim iubirea ta pentru noi:

Bucură-te, că ai fost, ca un copac, cu ramuri mari și roditoare!

Bucură-te, că rodul tău s-a pârguit bine!

Bucură-te, că ai fost Apostol, Dascăl, Doctor Fără-de-arginți, Ascet și Exorcist!

Bucură-te, că, din aceste daruri, ne miluiești și pe noi!

Bucură-te, că vii, grabnic, la chemarea noastră!

Bucură-te, că ne auzi, de îndată, strigătul și lacrimile!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 12

Viețuind în evlavie și contemplație de Dumnezeu, ți-ai dat sufletul în Mâinile Celui, pe care L-ai iubit, toată viața, având sfârșit cuvios la bătrânețe, Sfinte Naum, iar acum te veselești, cu Sfinții Doctori Fără-de-arginţi, din Ceruri: Aliluia!

Icosul 12

Sfintele tale Moaște aduc milostivire celor bolnavi, fiind izvor de tămăduiri celor care aleargă, cu Credință și se închină la Mănăstirea ta din Ohrida, Sfinte Naum, iar noi ne rugăm:

Bucură-te, cel ce ne înțelepțești mințile cu duhul cunoașterii duhovnicești!

Bucură-te, că ne vindeci de boli, ce nu au răspuns la medici!

Bucură-te, că tămăduiești nebunia!

Bucură-te, că ne dai bucuria minții și a inimii!

Bucură-te, că ne aperi mintea de diavolii, care vor să ne vatăme!

Bucură-te, că nu lași ispitele să ne piardă gândirea!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Condacul 13 (acest Condac se spune de 3 ori):

Sfinte Cuvioase Naum, mare vindecător și Făcător-de-Minuni, te rugăm să ne ajuți să izbăvim ispitele acestei vieți, vindecă-ne de toate bolile, știute și neștiute ale trupului, ale sufletului și ale minții, apără-ne de bolile psihice și de nebunie, tămăduiește-i pe cei încercați de grele neputințe psihice și adu bucuria deplină a celor care Îl slăvesc pe Dumnezeu nestingheriți: Aliluia!

Se zice apoi, iarăşi Icosul 1:

Te-ai asemănat unui Înger, Sfinte binecuvântat, luminând și apărând, prin faptele tale, mințile celor ce rătăceau în întunericul necunoașterii și al nepăsării, aprinzând flacăra Credinței în inimile celor care te-au strigat cu dragoste:

Bucură-te, alergând spre Împrăția lui Dumnezeu!

Bucură-te, că te-ai ridicat la Cer, prin fapte duhovnicești!

Bucură-te, că nu ai dat odihnă trupului!

Bucură-te, că te-ai muncit, zi și noapte, pentru slava lui Hristos!

Bucură-te, că ai primit mucenicia fără sânge!

Bucură-te, că Dumnezeu te-a răsplătit cu darul Facerii-de-Minuni!

Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

şi Condacul 1:

Ales de Dumnezeu pentru a sluji în câmpul mântuirii oamenilor, ai primit calea ce ți s-a rânduit și te-ai arătat mare iubitor de Hristos, prin rugăciune și osteneală primind darul Facerii-de-Minuni, Sfinte Naum. Vino și caută, cu milă și spre noi, cei care te chemăm: Bucură-te, Sfinte Cuvioase Naum, tămăduind boli grele și alungând nebunia!

Apoi, se spune această Rugăciune:

Lucrător neobosit te-ai arătat pe pământ, Sfinte Cuvioase Naum, nevoindu-te la traducerea Sfintei Scripturi și a cărților de cult bisericesc, din limba greacă în slavonă. Ai fost mare Făcător-de-Minuni, în timpul vieții, iar acum trimiți din Cer semne minunate și vindecări celor care, cu Credință, cheamă numele tău în rugăciune.

Vino și la noi,Sfinte Naum și salvează-ne de boli psihice, de nebunie, de toate afecțiunile minții și ale conștiinței, nu lăsa diavolul să dividă mintea noastră, ci să fim apărați de puterea ta și să ne desfătăm de fericirea Raiului încă din această viață! Tămăduiește toate bolile grele care ne amărăsc viața și învață-ne, ca pe copii tăi, să nu mai păcătuim, ca să fim primiți în Împărăția lui Dumnezeu, în vecii vecilor! Amin!

Rostim, apoi, Rugăciunea:

Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea puru­rea fe­ricită și preanevinovată și Maica Dumne­zeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii și mai mărită, fără de ase­mănare, decât Serafimii, ca­re, fără stri­că­ciune, pe Dumnezeu-Cu­vântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Năs­cătoare de Dumnezeu, te mărim.

Şi apoi se face Otpustul:

Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile PreaCuratei Maicii Tale, ale Sfântului Cuvios Naum, din Ohrida şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Surse bibliografice:

  1. https://i.imgur.com/PgS1hF3.png;
  2. https://i.imgur.com/O6Jua0e.jpg;
  3. https://acoperamantulmaiciidomnului.wordpress.com/2023/05/24/acatistul-sfantului-cuvios-naum-din-orhida-cel-intocmai-cu-apostolii-mare-duhovnic-si-facator-de-minuni-vindecator-de-boli-grele-mai-ales-de-nebunie-si-boli-psihice-20-iunie-23-decembrie/

One thought on “ACATISTUL SFÂNTULUI CUVIOS NAUM, DIN OHRIDA (MACEDONIA), CEL ÎNTOCMAI-CU-APOSTOLII, MARE DUHOVNIC ŞI FĂCĂTOR-DE-MINUNI, VINDECĂTOR DE BOLI GRELE, MAI ALES DE NEBUNIE ŞI BOLI PSIHICE

Leave a comment